banner

לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם... וְגַם פָּסוּק!

פורסם
Warning: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone. in /home/jewidixc/public_html/blogv.php on line 220
14.06.2017


מָה הַשֵּׁם הַיְּהוּדִי שֶׁלָּכֶם?: השם המודפס על גבי "תְּעוּדַת הַזֶּהוּת" שלכם, איננו בהכרח "הַשֵּׁם הַיְּהוּדִי" שניתן לכם על ידי הוריכם בשעת לידתכם. במסורת היהודית, נודעת חשיבות רבה לבחירת שמו של האדם.

הַשֵּׁם הַקּוֹבֵעַ: בכל הטקסים היהודים המקיפים את מעגל החיים של כל האדם - מציינים רַק שמו העברי והמקורי: ברית מילה, הולדת בת, בר/ת - מצווה, עליה לספר תורה בבית הכנסת, תעודות נישואין וגירושין, תעודות פטירה ועוד. כך עושים גם במנהג אמירת "הַפָּסוּק הָאִישִׁי".

מִי בָּחַר אֶת הַשֵּׁם שֶׁלָּכֶם?: השיר הידוע של המשוררת הישראלית זֶלְדָּה שְׁנֵיאוֹרְסוֹן-מִישׁקוֹבְסְקִי נפתח בשורה: "לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָּתַן לוֹ אֱלֹהִים וְנָתְנוּ לוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ". רעיון זה מוזכר כבר בַּגְּמָרָא, מַסֶּכֶת "קִדּוּשִׁין", כנאמר: "שְׁלֹשָׁה שֻׁתָּפִין הֵן בָּאָדָם: הַקָּדוֹשׁ- בָּרוּךְ- הוּא, וְאָבִיו, וְאִמּוֹ".

בְּדִיקָה שֶׁמִּית: שמו של האדם מלווה אותו במשך ימי חייו, ובמסורת לבחירת השם משמעות גורלית, במדרש "קֹהֶלֶת רַבָּא" נאמר כך: "לְעוֹלָם יִבְדּוֹק אָדָם בַּשֵּׁמוֹת... כִּי לִפְעָמִים הַשֵּׁם גּוֹרֵם טוֹב אוֹ גּוֹרֵם רַע". (בתנ"ך מאגר בלתי נדלה של שמות עבריים)

הַפָּסוּק הָאִישִׁי: ראשית עליכם לברר את הַשֵּׁם הַפְּרָטִי או השמות המקוריים שלכם, על פיהם אתם מוזמנים לעלות לתורה בבית הכנסת. "הַפָּסוּק הָאִישִׁי" שלכם מופיע בתנ"ך והוא מתחיל בָּאוֹת הָרִאשׁוֹנָה של שמכם ומסתיים בָּאוֹת הָאַחֲרוֹנָה של שמכם. לדוגמא, הפסוק לשם נָתַן הוא מספר "מִשְׁלֵי", פרק כ', פסוק כ"ז: "נֵר ה' נִשְׁמַת אָדָם חֹפֵשׂ כָּל חַדְרֵי בָטֶן". במנהג אחר אומרים כל יום פסוק מספר התנ"ך בו מופיע שמכם הפרטי במלואו. למשל, אדם ששמו אַבְרָהָם אומר פסוק זה: "וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר...". שימו לב, אם יש לכם שני שמות פרטיים עליכם לומר פסוק לכל שם בהתאמה.

אִיצִיק אוֹ יִצְחָק?: בחירת "הַפָּסוּק הָאִישִׁי" אינה על פי שמות החיבה או הכינויים שלכם, כנאמר: "עַל הָאָדָם לוֹמַר בְּחַיָּיו בְּכָל יוֹם בְּסוֹף תְּפִילַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה, פָּסוּק אֶחָד הַמַּתְחִיל בִּתְחִלַּת אוֹת מִשְּׁמוֹ וּמְסַיֵּם אוֹת מִשְּׁמוֹ. דְּהַיְנוּ, אוֹתוֹ הַשֵּׁם שֶׁנִּקְרָא בּוֹ לְסֵפֶר תּוֹרָה. לְמָשָׁל, לְמִי שֶׁקּוֹרְאִים "אִיצִיק" וְקוֹרְאִים אוֹתוֹ לְסֵפֶר תּוֹרָה "יִצְחָק", צָרִיךְ לְהַתְחִיל אֶת הַפָּסוּק בָּאוֹת "יוֹד", וּלְסַיֵּם בְּאוֹת "קוֹף". וְאִם מָצָא פָּסוּק שֶׁיֵּשׁ בּוֹ אִזְכּוּר שְׁמוֹ מָה טוֹב, וְאֵין צוֹרֵךְ בְּאוֹתִיּוֹת רִאשׁוֹנָה וְאַחֲרוֹנָה. ("הַשְּׁלָ"ה הַקָּדוֹשׁ")

מָתַי אוֹמְרִים אֶת הַפָּסוּק הָאִישִׁי?: בכל בוקר, בסיום תפילת "שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה" לפני הפסוק "יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ". שימו לב, פסוק זה מופיע פעמיים בסוף התפילה ואת "הַפָּסוּק הָאִישִׁי" אומרים לפני הפעם השניה כפי שצויין קודם. מנהג "הַפָּסוּק הָאִישִׁי" אומץ גם על ידי נָשִׁים האומרות אותו על פי שמן הפרטי.

כַּמָּה שֵׁמוֹת יֵשׁ לָכֶם?: לכל אדם ניתנו שלושה שמות, כנאמר במדרש "תַּנְחוּמָא": "שְׁלֹשָׁה שֵׁמוֹת נִקְרְאוּ לוֹ לָאָדָם: אֶחָד מָה שֶׁקּוֹרְאִים לוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ, וְאֶחָד מָה שֶׁקּוֹרְאִים לוֹ בְּנֵי אָדָם וְאֶחָד מָה שֶׁקּוֹנֶה הוּא לְעַצְמוֹ".

הַשֵּׁם שֶׁלָּכֶם בַּחַיִּים וּבְיוֹם הַדִּין

מַדּוּעַ אוֹמְרִים פָּסוּק אִישִׁי?: המקור למנהג הוא בספר "מִיכָה", פרק ו', פסוק ט': "וְתוּשִׁיָּה יִרְאֶה שְׁמֶךָ". על פסוק קצר זה כתב רַבִּי יְשַׁעְיָה הַלֵּוִי הוּרְוִויץ, בחיבורו הידוע "שְׁנֵי לוּחוֹת הַבְּרִית", כך (בלשון חופשית):

בֵּית דִּין שֶׁל מַעְלָה: לאחר פטירתו של האדם דנים אותו בשמים על מעשיו ומיד הוא נשאל מה היה שמו המקורי אשר מעיד על שליחותו בעולם הזה. במידה ושמו נשכח ממנו נגרמים לו ייסורים קשים ולכן עליו לשנן את שמו המקורי בכל ימי חייו על ידי אמירת "הַפָּסוּק הָאִישִׁי".

סְגוּלָּה נֶגֶד שִׁכְחָה: עיתוי אמירת "הַפָּסוּק הָאִישִׁי" בסיום תפילת "שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה" אינו מקרי. תפילה אישית זו נאמרת בלחש, ובסיומה נפרד כל מתפלל מבורא עולם בחתימת שמו המקורי. ועוד, התפילה נקראת במסורת גם "עִיקָּר הַתְּפִילָּה" כי היא החשובה בתפילות היום, כנאמר: "בְּעֵת פְּטִירָתוֹ שֶׁל אָדָם, שׁוֹאֲלִים אוֹתוֹ: אֵיךְ קָרְאוּ לוֹ. וְהוּא שׁוֹכֵחַ אֶת שְׁמוֹ דָּבָר שֶׁגּוֹרֵם לוֹ יִסּוּרִים רַבִּים וְקָשִׁים. סְגוּלָּה לוֹמַר פָּסוּק שֶׁל שְׁמוֹ שֶׁל הָאָדָם כְּדֵי שֶׁלֹּא יִשְׁכַּח שְׁמוֹ לְיוֹם הַדִּין. עַל הָאָדָם לוֹמַר בְּחַיָּיו בְּכָל יוֹם בְּסוֹף תְּפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה לִפְנֵי "יִהְיוּ לְרָצוֹן", פָּסוּק אֶחָד מִשְּׁמוֹ". ("הַשְּׁלָ"ה הַקָּדוֹשׁ")

הַשְּׁלָ"ה הַקָּדוֹשׁ: הוא רַבִּי יְשַׁעְיָה הַלֵּוִי הוּרְוִויץ והמקור לכינויו המפורסם "שְּׁלָ"ה" מראשי תיבות ספרו החשוב ביותר הנקרא "שְׁנֵי לוּחוֹת הַבְּרִית". בספר כתב דברי שבח על חשיבות הישיבה בארץ ישראל  ויישם עיקרון זה בעצמו והתיישב בטבריה.

פְּסוּקִים לָאוֹת א': 

לפניכם את רשימת הפסוקים לשמות גברים לפי אותיות "אָלֶף - בֵּית": 

א. אַבְרָהָם. אֶפְרַיִם. אֱלִיָקִים. אֲבִישָׁלוֹם: "אַתָּה הוּא ה' הָאֱלֹהִים, אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ בְּאַבְרָם, וְהוֹצֵאתוֹ מֵאוּר כַּשְׂדִּים, וְשַׂמְתָּ שְּׁמוֹ אַבְרָהָם". ("נְחֶמְיָה" ט', ז')

אַבָּא: "אָנָּא ה' הוֹשִׁיעָה נָּא, אָנָּא ה' הַצְלִיחָה נָּא". ("תְּהִילִּים", קי"ח, כ"ה)

אֲבִיגְדוֹר. אַבְנֵר. אֲבִיעֶזֶר. אַלֶכְּסַנְדֶר. אֲשֶׁר. אֶלְעָזָר. אֱלִיעֶזֶר. אִיתָמָר: "אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים, וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם ה' אֱלֹהֵנוּ נַזְכִּיר". ("תְּהִילִּים", כ', ח')

אַהֲרֹן. אֶלְחָנָן: "אֵלֶיךָ ה' אֶקְרָא, וְאֶל ה' אֶתְחַנָּן". ("תְּהִילִּים", ל', ט')

אֱלִיהוּ: "אַשְׁרֵי שֶׁאֵל יַעֲקֹב בְּעֶזְרוֹ: שִׂבְרוֹ עַל ה' אֱלֹהָיו". ("תְּהִילִּים", קמ"ו, ה')

אוּרִי: "אֲמָרַי הַאֲזִינָה ה', בִּינָה הֲגִיגִי". ("תְּהִילִּים", ה,' ב')

אֱלִישָׁע: "אָכֵן אַתָּה אֵל, מִסְתַּתֵּר אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מוֹשִׁיע". ("יְשַׁעְיָהוּ", מ"ה, ט"ו) 

אוּרִיָּה. אַרְיֵה: "אַשְׁרֵי מַשְׂכִּיל אֶל דָּל, בְּיוֹם רָעָה יְמַלְּטֵהוּ ה'". ("תְּהִילִּים",  מ"א, ב')  

אֱלִימֶלֶךְ: "אָמַרְתְּ לַה', ה' אָתָּה טוֹבָתִי בַּל עָלֶיךָ". ("תְּהִילִּים", ט"ז, ב')

פְּסוּקִים לָאוֹתִיּוֹת ב' - ט':

ב. בִּנְיָמִין. בֶּן-צִיּוּן: "בָּרוּךְ ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, מֵהָעוֹלָם וְעַד הָעוֹלָם, אָמֵן וְאָמֵן".  ("תְּהִילִּים", מ"א, י"ד)

בֹּעַז: "בְּיוֹם קָרָאתִי וַתַּעֲנֵנִי, תַּרְהִבֵנִי בְנַפְשִׁי עוֹז". ("תְּהִילִּים", קל"ח, ג')

בְּצַלְאֵל: "בְּמַקְהֵלוֹת בָּרְכוּ אֱלֹהִים, ה' מִמְּקוֹר יִשְׂרָאֵל". ("תְּהִילִּים", ס"ח, כ"ז)

בְּרָכְיָהּ: "בַּעֲבוּר יִשְׁמְרוּ חֻקָּיו, וְתוֹרוֹתָיו יִנְצוֹרוּ, הַלְלוּ- יָהּ". ("תְּהִילִּים", ק"ה, מ"ה)

בָּרוּךְ: "בָּרוּךְ אַתָּה ה', לַמְּדֵנִי חוּקֶּיךָ". ("תְּהִילִּים", קי"ט, י"א)

בְּרַכְיָה: "בַּעֲבוּר יִשְׁמְרוּ חוּקָּיו, וְתוֹרוֹתָיו יִנְצֹרוּ הַלְלוּ- יָהּ". ("תְּהִילִּים", ק"ה, מ"ה)

ג. גַּבְרִיאֵל. גַּמְלִיאֵל: "גַּם אֲנִי אוֹדְךָ בִכְלִי נֶבֶל אֲמִתְּךָ אֱלֹהָי אֲזַמְּרָה לְךָ בְכִנּוֹר קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל". ("תְּהִילִּים" ע"א, כ"ב) 

גָּד: "גָּד גְּדוּד יְגוּדֶנּוּ, וְהוּא יָגוּד עָקֵב". ("בְּרֵאשִׁית", מ"ט, י"ט)

גְּדַלְיָה: "גּוֹל עַל ה' דַּרְכֶּךָ, וּבְטַח עָלָיו וְהוּא יַעֲשֶׂה". ("תְּהִילִּים", ל"ז, ה')

גֵרְשׁוֹן: "גַּם בְּנֵי אָדָם גַּם בְּנֵי אִישׁ, יַחַד עָשִׁיר וְאֶבְיוֹן". ("תְּהִילִּים", מ"ט, ג')

ד. דֹּב: "דִּרְשׁוּ ה' בְּהִמָּצְאוֹ, קְרָאֻהוּ בִּהְיוֹתוֹ קָרוֹב". ("יְשַׁעְיָהוּ", נ"ה, ו')

דָּוִד: "דִּרְשׁוּ ה' וְעוּזּוֹ, בַּקְּשׁוּ פָנָיו תָּמִיד". ("תְּהִילִּים", ק"ה, ד')

דָּן: "יְהִי דָן נָחָשׁ עֲלֵי דֶרֶךְ, שְׁפִיפֹן עֲלֵי אֹרַח, הַנֹּשֵׁךְ עִקְּבֵי סוּס וַיִּפֹּל רֹכְבוֹ אָחוֹר". ("בְּרֵאשִׁית", מ"ט, י"ז)

דָּנִיּאֵל: "דָּן יָדִין עַמּוֹ כְּאַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל". ("תְּהִילִּים", מ"ט, ט"ז)

ה. הִלֶּל: "הַקְשִׁיבָה לְקוֹל שַׁוְעִי, מַלְכִּי וֵאלֹהָי, כִּי אֵלֶיךָ אֶתְפַּלָּל". ("תְּהִילִּים", ה', ג')

ז. זְאֵב: "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה, וְשֵׁם רְשָׁעִים יִרְקָב". ("מִשְׁלֵי", י', ז')

זְכַרְיָה: "זֹאת מְנוּחָתִי עֲדֵי עַד, פֹּה אֵשֵׁב כִּי אִוִּתִיהָ". ("תְּהִילִּים", קל"ב, י"ד)

זַלְמָן. זְבוּלוּן: "זְבוּלוֹן לְחוֹף יַמִּים יִשְׁכֹּן וְהוּא לְחוֹף אֳנִיֹּת, וְיַרְכָתוֹ עַל צִידוֹן". ("בְּרֵאשִׁית", מ"ט, י"ג)

זֶרַח: "זָכַרְתִּי יָמִים מִקֶּדֶם, הָגִיתִי בְכָל פָּעֳלֶךָ, בְּמַעֲשֵׂה יָדֶיךָ אֲשׂוֹחֵחַ". ("תְּהִילִּים", קמ"ג) 

ח. חַיִּים: "חוֹנֶה מַלְאַךְ ה' סָבִיב, לִירֵאָיו וַיְחַלְּצֵם". ("תְּהִילִּים", ל"ד, ח')

חַנוֹךְ: "חֲצוֹת לַיְלָה אָקוּם לְהוֹדוֹת לָךְ עַל מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ". ("תְּהִילִּים", קי"ט, ס"ב)

חִזְקִיָּה. חֲנָנְיָה: "חָגְרָה בְעוֹז מָתְנֶיהָ, וַתְּאַמֵּץ זְרוֹעֹתֶיהָ". ("מִשְׁלֵי", ל"א, י"ז)

ט. טוּבְיָה: "טָעֲמָה כִּי טוֹב סַחְרָהּ, לֹא יִכְבֶּה בַלַּיְלָה נֵרָהּ". ("תְּהִילִּים", ל"א, י"ח)

פְּסוּקִים לָאוֹתִיּוֹת י' - מ':

י. יוֹסֵף: "ה' יִגְמֹר בַּעֲדִי ה', חַסְדְּךָ לְעוֹלָם מַעֲשֵׂי יָדֶיךָ אַל תֶּרֶף". ("תְּהִילִּים", קל"ח, ח')

יִשַּׁי: "ה' לִי בְּעֹזְרָי, וַאֲנִי אֶרְאֶה בְשוֹנְאָי". ("תְּהִילִּים", קי"ח, ז')

יַעֲקֹב: "יַעַנְךָ ה' בְּיוֹם צָרָה, יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב". ("תְּהִילִּים", כ', ב')

יִצְחַק: "יוֹצִיאֵם מֵחוֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת, וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק". ("תְּהִילִּים", ק"ז, י"ד)

יְרַחְמִיאֵל. יְקוּתִיאֵל. יְחִיאֵל. יוֹאֵל. יְחֶזְקֵאל. יִשְׂרָאֵל: "יְמִין ה' רוֹמֵמָה, יְמִין ה' עֹשָׂה חָיִל". ("תְּהִילִּים", קי"ח, ט"ז)

 יְהוּדָה. יְדִידְיָה. יוֹנָה. יְשַׁעְיָהוּ. יִרְמְיָהוּ: "יוֹדוּךָ ה' כָּל מַעֲשֶׂיךָ, וַחֲסִידֶיךָ יְבָרְכוּכָה". ("תְּהִילִּים", קמ"ה, י')

 יְרוּחָם: "יְהִי שֵׁם ה' מְבוֹרָךְ, מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם". ("תְּהִילִּים", קי"ג, ב')

יְהוֹנָתָן. יוֹחָנָן: "יוֹשֵׁב בְּסֵתֶר עֶלְיוֹן, בְּצֵל שַׁדַּי יִתְלוֹנָן". ("תְּהִילִּים", צ"א, א')

יְהוֹשֻׁעַ: "יָחוֹס עַל דַּל וְאֶבְיוֹן, וְנַפְשׁוֹת אֶבְיוֹנִים יוֹשִׁיעַ". ("תְּהִילִּים", ע"ב, י"ג)

יִשָּׂשׂכָר. יָאִיר: "יֹאמְרוּ גְּאוּלֵי ה', אֲשֶׁר גְּאָלָם מִיַּד צָר". ("תְּהִילִּים", ק"ז)

יוֹם טוֹב: "יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ, וְלַעֲבוֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב". ("תְּהִילִּים", ק"ד, כ"ג)

כ. כָּלֵב: "כִּי לֹא יִטֹּשׁ ה' עַמּוֹ, וְנַחֲלָתוֹ לֹא יַעֲזוֹב". ("תְּהִילִּים", צ"ד, י"ד)

כָּתְרִיאֵל: "כִּי מֶלֶךְ כָּל הָאָרֶץ אֱלֹהִים, זַמְּרוּ מַשְׂכִּיל". ("תְּהִילִּים", מ"ז, ח')

ל. לֵוִי: "לְךָ אֲנִי הוֹשִׁיעֵנִי כִּי פִקּוּדֶיךָ דָרָשְׁתִּי". ("תְּהִילִּים", קי"ט, צ"ב)

לַפִּידוֹת: "לַמְנַצֵּחַ עַל שׁוֹשַׁנִּים לִבְנֵי קוֹרַח, מַשְׂכִּיל שִׁיר יְּדִידוֹת". ("תְּהִילִּים", מ"ה, א')

לִיפָּא: "לְךָ אֶזְבַּח זֶבַח תּוֹדָה, וּבְשֵׁם ה' אֶקְרָא". ("תְּהִילִּים", קט"ז, י"ז)

מ. מָרְדְּכַי: "מָה אָהַבְתִּי תוֹרָתֶךָ, כָּל הַיּוֹם הִיא שִׂיחָתִי". ("תְּהִילִּים", קי"ט, צ"ז)

מֵאִיר: "מִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא ה', יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר". ("תְּהִילִּים", כ"ה, י"ב)

מְנַחֵם: "מְאוֹר עֵינַיִם יְשַׂמַּח לֵב, שְׁמוּעָה טוֹבָה תְּדַשֶּׁן עָצֶם". ("מִשְׁלֵי", ט"ו, ל')                                       

מַתִּתְיָהוּ: "מַה דּוֹדֵךְ מִדּוֹד הַיָּפָה בַּנָּשִׁים, מַה דּוֹדֵךְ מִדּוֹד שֶׁכָּכָה הִשְׁבַּעְתָּנוּ".  ("שִׁיר הַשִּׁירִים", ה', ט')

מִיכָאֵל. מֶנְדֶּל: "מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב, מִשְׁכְּנוֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל". ("בַּמִּדְבָּר", כ"ד, ה')

מֹשֶׁה: "מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת, אֵם הַבָּנִים שִׂמְחָה הַלְלוּיָהּ". ("תְּהִילִּים", קי"ג, ט')

מְנַשֶּׁה: "מַחֲשָׁבוֹת בְּעֵצָה תִכּוֹן, וּבְתַחְבֻּלוֹת עֲשֵׂה מִלְחָמָה". ("מִשְׁלֵי", כ', י"ח)

פְּסוּקִים לָאוֹתִיּוֹת נ' - צ':

נ. נֹחַ : "נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדוֹרוֹתָיו, אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ". ("בְּרֵאשִׁית", ו', ט')

נַחְמָן. נִיסָן. נָתַן: "נֵר ה' נִשְׁמַת אָדָם, חוֹפֵשׂ כָּל חַדְרֵי בָטֶן". ("מִשְׁלֵי", כ', כ"ז)

נַחוּם: "נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי, יֹאמַר אֱלֹהֵיכֶם". ("יְשַׁעְיָהוּ", מ', א')

נְחֶמְיָה: "נָחַלְתִּי עֵדְוֹתֶיךָ לְעוֹלָם, כִּי שְׂשׂוֹן לִבִּי הֵמָּה". ("תְּהִילִּים", קי"ט, קי"א)

נְתַנְאֵל: "נַפְשִׁי אִוִּיתִיךָ בַּלַּיְלָה, אַף רוּחִי בְקִרְבִּי אֲשַׁחֲרֶךָּ, כִּי כַּאֲשֶׁר מִשְׁפָּטֶיךָ לָאָרֶץ צֶדֶק לָמְדוּ יוֹשְׁבֵי תֵבֵל". ("יְשַׁעְיָהוּ", כ"א, ט')

נַפְתָּלִי: "נִדְבוֹת פִּי רְצֵה נָא ה', וּמִשְׁפָּטֶיךָ לַמְּדֵנִי". ("תְּהִילִּים", קי"ט, ק"ח)

ס. סְעַדְיָה: "סוֹבּוּ צִיּוֹן וְהַקִּיפוּהָ, סִפְרוּ מִגְדָּלֶיהָ". ("תְּהִילִּים", מ"ח, י"ג)

סִינַי: "סֵעֲפִים שָׂנֵאתִי, וְתוֹרָתְךָ אָהָבְתִּי". ("תְּהִילִּים", קי"ט, קי"ג)

ע. עוֹבַדְיָּה: "עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ, וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה". ("תְּהִילִּים", קי"ח, י"ד)

עֶזְרָא. עֲקִיבָא: "עַתָּה אָקוּם יֹאמַר ה', עַתָּה אֵרוֹמָם עַתָּה אֶנָּשֵׂא". ("יְשַׁעְיָהוּ", ל"ג)

עוֹזֵר: "עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת עַד אֵין חֵקֶר, נִסִּים וְנִפְלָאוֹת עַד אֵין מִסְפָּר". ("אִיּוֹב", ה', ט')

עַזְרִיאֵל. עִמָּנוּאֵל: "עוּצוּ עֵצָה וְתֻפָר, דַּבְּרוּ דָבָר וְלֹא יָקוּם כִּי עִמָּנוּ אֵל". ("יְשַׁעְיָהוּ", ח', י')

עַמִּינָדָב: "עַד אֶמְצָא מָקוֹם לַה', מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב". ("תְּהִילִּים", קל"ב)

עַמְרָם: "עֵינֵי ה' אֶל צַדִּיקִים, וְאָזְנָיו אֶל שַׁוְעָתָם". ("תְּהִילִּים", ל"ד, ט"ז)

פ. פַּלְטִיאֵל: "פֶּן יִטְרוֹף כְּאַרְיֵה נַפְשִׁי, פוֹרֵק וְאֵין מַצִּיל". ("תְּהִילִּים", ז', ג')

פֶּסַח: "בְּנֵי גַזָּם, בְּנֵי עוּזָּא, בְּנֵי פָסֵחַ". ("נְחֶמְיָה", ז', נ"א)

פְּתַחְיָה: "פִּתְחוּ לִי שַׁעֲרֵי צֶדֶק, אָבוֹא בָם אוֹדֶה יָהּ". ("תְּהִילִּים", קי"ח, י"ט)

פִּנְחָס: "פֶּלֶס וּמוֹאזְנֵי מִשְׁפָּט לַה', מַעֲשֵׂהוּ כָּל אַבְנֵי כִיס". ("מִשְׁלֵי", ט"ז, י"א)

פֶּרֶץ: "פִּנִּיתָ לְפָנֶיהָ וַתַּשְׁרֵשׁ שָׁרָשֶׁיהָ, וַתְּמַלֵּא אָרֶץ". ("תְּהִילִּים", פ', י')

צ. צְבִי: "צַר וּמָצוֹק מְצָאוּנִי, מִצְוֹתֶיךָ שַׁעֲשֻׁעָי". ("תְּהִילִּים", קי"ט, קמ"ג)

צָדוֹק: "וְנָתַתָּה אֶל הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּים אֲשֶׁר הֵם מִזֶּרַע צָדוֹק, הַקְּרוֹבִים אֵלַי נְאֻם ה' אֱלהִים לְשָׁרְתֵנִי, פַּר בֶּן בָּקָר לְחַטָּאת". ("יְחֶזְקֵאל", מ"ג, י"ט)

צֶמַח: "צִיּוֹן יִשְׁאָלוּ דֶּרֶךְ הֵנָּה פְנֵיהֶם, בֹּאוּ וְנִלְווּ אֶל ה', בְּרִית עוֹלָם לֹא תִשָּׁכֵחַ". ("יִרְמְיָהוּ", נ', ה' )

פְּסוּקִים לָאוֹתִיּוֹת ק' - ת':

ק. קַלְמָן:וֹלִי אֶל  ה' אֶזְעָק, קוֹלִי אֶל ה' אֶתְחַנָּן". ("תְּהִילִּים", קמ"ב, ב')

קְהָת: "קָרוֹב אַתָּה ה', וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת". ("תְּהִילִּים", קי"ט, קנ"א)

ר. רְפָאֵל: "רְאוּ עַתָּה כִּי אֲנִי, אֲנִי הוּא וְאֵין אֱלֹהִים עִמָּדִי, אֲנִי אָמִית וַאֲחַיֶּה, מָחַצְתִּי וַאֲנִי אֶרְפָּא, וְאֵין מִיָּדִי מַצִּיל". ("דְּבָרִים", ל"ב, ל"ט)

רְאוּבֵן: "רְאֵה זֶה מָצָאתִי אָמְרָה קֹהֶלֶת, אַחַת לְאַחַת לִמְצֹא חֶשְׁבּוֹן". ("קֹהֶלֶת", ז', כ"ז)

רְחַבְיָה: "רַבּוֹת רָעוֹת צַדִּיק, וּמִכֻּלָּם יַצִּילֶנּוּ אֲד-וֹנָי". ("תְּהִילִּים", ל"ד, כ')

ש. שְׁמוּאֵל. שָׁאוּל: "שָׁלוֹם רָב לְאֹהֲבֵי תוֹרָתֶךָ, וְאֵין לָמוֹ מִכְשׁוֹל". ("תְּהִילִּים", קי"ט, קס"ה)

שְׁלֹמֹה: "שִׁיר הַשִּׁירִים, אֲשֶׁר לִשְׁלֹמֹה". ("שִׁיר הַשִּׁירִים", א', א')

שָׁלוֹם: "תָּם וּרְאֵה יָשָׁר, כִּי אַחֲרִית לְאִישׁ שָׁלוֹם". ("תְּהִילִּים", ל"ז, ל"ז)

 שְׁרַגָּא: "שַׂמֵּחַ נֶפֶשׁ עַבְדֶּךָ, כִּי אֵלֶיךָ ה' נַפְשִׁי אֶשָּׂא". ("תְּהִילִּים", פ"ו, ד')

שִׂמְחָה. שְׁמַעְיָה. שֶׁמַּרְיָה: "שְׂאוּ יְדֵיכֶם קוֹדֶשׁ, וּבָרְכוּ אֶת אֲד-וֹנָי". ("תְּהִילִּים", קל"ד, ב')

שִׁמְעוֹן. שִׁמְשׁוֹן: "שִׁיתוּ לִבְּכֶם לְחֵילָה, פַּסְּגוּ אַרְמְנוֹתֶיהָ לְמַעַן תְּסַפְּרוּ לְדוֹר אַחֲרוֹן". ("תְּהִילִּים", מ"ח, י"ד)

שַׁבְּתַאי: "שָׂנֵאתִי הַשֹּׁמְרִים הַבְלֵי שָׁוְא, וַאֲנִי אֶל ה' בָּטָחְתִּי". ("תְּהִילִּים", ל"א, ז')

שֶׁבַח: "שָׁמַע ה' תְּחִנָּתִי, ה' תְּפִלָּתִי יִקָּח". ("תְּהִילִּים", ו', י')

שְׁנֵיאוֹר: "שִׁשִּׁים הֵמָּה מְּלָכוֹת, וּשְׁמֹנִים פִּילַגְשִׁים וַעֲלָמוֹת אֵין מִסְפָּר". ("שִׁיר הַשִּׁירִים", ו', ח')

ת. תַּנְחוּם: "תְּנוּ עֹז לֵאלֹהִים, עַל יִשְׂרָאֵל גַּאֲוָתוֹ וְעֻזּוֹ בַּשְּׁחָקִים". ("תְּהִילִּים", ס"ח, ל"ה)                         

שֵׁם לָנֶצַח: אמירת "הַפָּסוּק הָאִישִׁי" מסמלת במסורת את החיבור בין העולם הזה לבין העולם הבא, שמו של האדם מלווה אותו מרגע לידתו ועד לחיי הנצח. למעשיו של האדם בעולם הזה השפעה ישירה על חייו בעולם הבא, כאשר רַבִּי אֱלִיעֶזֶר היה על ערש דווי באו תלמידיו לבקרו וביקשו ממנו "טִיפּ" כדי לזכות בחיי העולם הבא. בַּגְּמָרָא, מַסֶּכֶת "בְּרָכוֹת", מובא סיפור המעשה: "כְּשֶׁחָלָה רַבִּי אֱלִיעֶזֶר, נִכְנְסוּ תַּלְמִידָיו לְבַקְּרוֹ, אָמְרוּ לוֹ: 'רַבִּי לַמְּדֵנוּ אָרְחוֹת חַיִּים וְנִזְכֶּה בָּהֶם לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא', אָמַר לָהֶם כָּךְ: 'הִזָּהֲרוּ בִּכְבוֹד חַבְרֵיכֶם, וּכְשֶׁאַתֶּם מִתְפַּלְּלִים דְּעוּ לִפְנֵי מִי אַתֶּם עוֹמְדִים, וּמִנְעוּ בְּנֵיכֶם מִן הַהִגָּיוֹן, וְהוֹשִׁיבוּם בֵּין בִּרְכֵּי  תַּלְמִידֵי חֲכָמִים, וּבִשְׁבִיל כָּךְ תִּזְכּוּ לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא".

פְּסוּקִים לְשֵׁמוֹת נָשִׁים לָאוֹתִיּוֹת א' - ל':

א. אוֹרְנָה. אֲהוּבָה: "אַשְׁרֵי מַשְׂכִּיל אֶל דָּל, בְּיוֹם רָעָה יְמַלְּטֵהוּ ה'". ("תְּהִילִּים", מ"א, ב')                

אֶסְתֵּר: "אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים, וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם ה' אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר". ("תְּהִילִּים", כ',ח')

ב. בְּרָכָה. בַּתְיָה. בֶּלָה: "בְּטַח בַּה' וַעֲשֵׂה טוֹב, שְׁכָן אֶרֶץ וּרְעֵה אֱמוּנָה". ("תְּהִילִּים", ל"ז, ג'')

בַּת שֶׁבַע: "בְּבוֹא אֵלָיו נָתָן הַנָּבִיא, כַּאֲשֶׁר בָּא אֶל בַּת שָׁבַע". ("תְּהִילִּים", נ"א, ב') 

ג. גִּילָהּ: "גַּם ה' יִתֵּן הַטּוֹב, וְאַרְצֵנוּ תִּתֵּן יְבוּלָהּ". ("תְּהִילִּים", פ"ה, י"ג) 

ד. דְּבוֹרָה. דִּקְלָה. דַּלְיָה: "דָּרְשָׁה צֶמֶר וּפִשְׁתִּים, וַתַּעַשׂ בְּחֵפֶץ כַּפֶּיהָ". ("מִשְׁלֵי", ל"א, י"ג)

ה. הֲדַס: "הַבֵּט לַבְּרִית כִּי מָלְאוּ מַחֲשַׁכֵּי אֶרֶץ, נְאוֹת חָמָס". ("תְּהִילִּים", ע"ד, כ')

ז. זִילְפָה:  "זִבְחוּ זִבְחֵי צֶדֶק, וּבִטְחוּ אֶל ה'". ("תְּהִילִּים",ד', ו')

ח. חָוָּה. חַנָּה. חַיָּה: "חָגְרָה בְעוֹז מָתְנֶיהָ, וַתְּאַמֵּץ זְרֹעוֹתֶיהָ". ("מִשְׁלֵי", ל"א, י"ז)

ט. טוֹבָה: "טָמְנוּ גֵאִים פַּח לִי, וַחֲבָלִים פָּרְשׂוּ רֶשֶׁת, לְיַד מַעְגָּל מֹקְשִׁים שָׁתוּ לִי סֶלָה". ("תְּהִילִּים", ק"מ, ו') 

י. יְהוּדִית. יִפְעַת. יוֹנִית: "יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל ה', כִּי עִם ה' הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת". ("תְּהִילִּים", ק"ל, ז')

 יַעֲרָה. יַרְדֶנָה. יָפָה. יוֹנָה: "יָבֹאוּ וְיַגִּידוּ צִדְקָתוֹ, לְעַם נוֹלָד כִּי עָשָׂה". ("תְּהִילִּים", כ"ב, ל"ב)

יָעֵל: "יִרְאֵי ה' הַלְלוּהוּ כָּל זֶרַע יַעֲקֹב, כַּבְּדוּהוּ וְגוּרוּ מִמֶּנּוּ כָּל זֶרַע יִשְׂרָאֵל".  ("תְּהִילִּים", כ"ב, כ"ד)

כ. כִּנֶּרֶת. כַּלָּנִית. כַּרְמִית: "כִּי הוֹשַׁעְתָּנוּ מִצָּרֵינוּ וּמְשַׂנְאֵינוּ הֱבִישׁוֹתָ". ("תְּהִילִּים", מ"ד, ח') 

ל. לֵאָה: "לַה' הַיְשׁוּעָה, עַל עַמְּךָ בִרְכָתֶךָ סֶּלָה". ("תְּהִילִּים", מ"ה, א') 

לִיאַת: "לַמְנַצֵּחַ עַל שֹׁשַׁנִּים, לִבְנֵי קֹרַח מַשְׂכִּיל שִׁיר יְדִידוֹת". ("תְּהִילִּים",מ"ה, א')

פְּסוּקִים לְשֵׁמוֹת נָשִׁים לָאוֹתִיּוֹת מ'- ת':  

מ. מִרְיָם: "מִפִּי עוֹלְלִים וְיֹנְקִים יִסַּדְתָּ, עוֹז לְמַעַן צוֹרְרֶיךָ לְהַשְׁבִּית אוֹיֵב וּמִתְנַקֵּם". ("תְּהִילִּים", ח', ג')  

מֵירַב: "מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים, אוֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב". ("תְּהִילִּים", ל"ד, י"ג)

מִיכַל: "מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב, מִשְׁכְּנוֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל". ("בַּמִּדְבָּר", כ"ד, ה')

מַלְכָּה: "מִי הוּא זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד, ה' צְבָאוֹת הוּא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד סֶלָה". ("תְּהִילִּים", כ"ד)

נ. נֶחָמָה. נָאוָה. נוֹעָה. נַעֲמָה: "נָחַלְתִּי עֵדְו‍ֹתֶיךָ לְעוֹלָם, כִּי שְׂשׂוֹן לִבִּי הֵמָּה". ("תְּהִילִּים", קי"ט, קי"א) 

נוּרִית: "נָחֲלוּ פְתָאיִם אִוֶּלֶת, וַעֲרוּמִים יַכְתִּרוּ דָעַת". ("מִשְׁלֵי", י"ד, י"ח)  

נָעֳמִי. נִילִי: "נֵר לְרַגְלִי דְבָרֶךָ, וְאוֹר לִנְתִיבָתִי". ("תְּהִילִּים", קי"ט, ק"ה) 

ס. סִימָה: "סוֹבּוּ צִיּוֹן וְהַקִּיפוּהָ, סִפְרוּ מִגְדָּלֶיהָ". ("תְּהִילִּים", מ"ח, י"ג)

סְמָדַר: "סְמוּכִים לָעַד לְעולָם, עֲשׂוּיִים בֶּאֱמֶת וְיָשָׁר". ("תְּהִילִּים", קי"ט, ח') 

ע. עַדָה: "עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ, וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה". ("תְּהִילִּים", קי"ח, י"ד) 

צ. צִיפּוֹרָה. צְבִיָּה: "צְרוּפָה אִמְרָתְךָ מְאֹד, וְעַבְדְּךָ אֲהֵבָהּ". ("תְּהִילִּים", קי"ט, ק"מ)

צִיּוֹנָה: "צַדִּיק כַּתָּמָר יִפְרָח כְּאֶרֶז בַּלְּבָנוֹן יִשְׂגֶּה". ("תְּהִילִּים", צ"ב,  י"ג) 

ק. קֶרֶן: "קוֹל ה' שֹׁבֵר אֲרָזִים, וַיְשַׁבֵּר ה' אֶת אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן". ("תְּהִילִּים", כ"ט, ה')

ר. רָחֵל: "רְאוּ עַתָּה כִּי אֲנִי, אֲנִי הוּא וְאֵין אֱלֹהִים עִמָּדִי, אֲנִי אָמִית וַאֲחַיֶּה, מָחַצְתִּי וַאֲנִי אֶרְפָּא, וְאֵין מִיָּדִי מַצִּיל". ("דְּבָרִים", ל"ב, ל"ט)

רִבְקָה. רוּחָמָה: "רִגְזוּ וְאַל תֶּחֱטָאוּ, אִמְרוּ בִלְבַבְכֶם עַל מִשְׁכַּבְכֶם וְדֹמּוּ סֶלָה".  ("תְּהִילִּים", ד', ה') 

ש. שָׂרָה. שִׁיפְרָה: "שִׁירוּ לַה' שִׁיר חָדָשׁ, כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה". ("תְּהִילִּים", ל"ג, ג')     

שָׁרוֹן: "שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלַיִם אֶת ה', הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן". ("תְּהִילִּים", קמ"ז, י"ב) 

ת. תִּרְצָה. תִּקְוָה: "תַּעֲרוֹךְ לְפָנַי שֻׁלְחָן נֶגֶד צוֹרְרָי, דִּשַּׁנְתָּ בַּשֶּׁמֶן רֹאשִׁי כּוֹסִי רְוָיָה". ("תְּהִילִּים", כ"ג, ה')

תָּמָר: "תְּפִילָּה לְמֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹהִים, ה' מָעוֹן אַתָּה הָיִיתָ לָּנוּ בְּדוֹר וָדוֹר".  ("תְּהִילִּים", כ"ג, ה')

הֶעָרָה: אם לא מצאתן את הפסוק המתאים לשמכן ברשימה היעזרו בספר התנ"ך.

(מתוך הספר "סדר היום היהודי")